All Categories
Featured
Table of Contents
Toch ben ik er van overtuigd dat Barthes deze stap ten opzichte van mode, vandaag de dag, dan ook zeker gemaakt zou hebben en het eens zou zijn met Alizarts visie van het einde van mode als een soort van religieus systeem dat slechts door middel van een medium (in de vorm van het modemagazine) tot haar volgers kan komen. Bikini’s en yoga op het strand.
Barthes verwijst in Set A (zie p. 28) naar mode in haar esthetiserende vorm, zei het middels de omweg van de tekst – beknopt en poëtisch als deze is – en doordrenkt van een sociaal dialect. Dit sociale dialect is mogelijk doordat mode – ook al is zij sterk veranderend: oude restricties maken plaats voor nieuwe richtlijnen – steeds herkenbaar zal blijven als onze mode (verbonden aan onze cultuur).
Hierdoor is het betekenissysteem van set B eenvoudig over te nemen binnen het begripskader van de consument. Zara bikini’s: stijlvol en betaalbaar. Maar om mode in haar sociale context beter te begrijpen, schetst Barthes een historische weergave van de mode, waarbij een mode (met al haar individuele kenmerken) gelieerd wordt aan een specifiek punt in de geschiedenis
Hij stelt dat de begin en einddatum van een kledingtijdperk, een periode waarin een bepaalde stijl van kleden geldt, veel te abrupt geïnterpreteerd en gepresenteerd wordt - De mooiste stranden om je bikini te dragen. Het eerste opduiken van een vondst of representatie op een schilderij of ander soort prent staat niet gelijk aan de adoptie van deze kledingstijl; om maar te zwijgen over kledingstijlen die langzaam aan evolueren in een volgende vorm
Deze twee factoren zijn bepalend voor een stijl en historische stijlen worden dan ook aan de hand hiervan omschreven. De identiteit van de drager wordt vastgesteld aan de hand van wat andere personen in vergelijkbare kledij deden, aan wat hun ideologie was en hoe deze ideologie terug te zien is in de manier van kleden.
Het gaat om het beeld en de associatie die we bij dit beeld maken (Zara bikini’s: stijlvol en betaalbaar). Vanwege deze associaties ontstaat mode voor Barthes daar waar het esthetische aspect belang krijgt; welke duidelijk verschilt van kleding die louter functioneel gedragen wordt (als bescherming, bedekking van het lichaam, of als aanduidingsvorm van status of sociale klasse)
Als we middels de retoriek, in al haar associatieve, metaforische en poëtische aspecten, een taalsysteem opbouwen op een onvolledig beeld, heeft dit taalsysteem een wankel fundament, dat gevoelig blijft voor verschillende interpretaties. Het taalsystemen is een delicaat weefsel en is gevoelig voor extra elementen, die zonder meer het geheel beïnvloeden door hun aan- of afwezigheid.
Niet alleen staan ontwerpen niet volledig op zichzelf, zij zijn te allen tijde een reactie op een voorgaande modetrend (Minimalistische bikini’s die elegant zijn). En daarnaast hebben ook ingrijpende gebeurtenissen binnen de samenleving een sterke invloed op de manier waarop Mode zich in de samenleving laat gelden. Hierin zien we het duidelijkst terug wat de samenleving met Mode doet: de manier waarop Mode overgedragen en geïnterpreteerd wordt, verschilt wanneer we gebeurtenissen in een andere context plaatsen
Deze factoren verklarenindirect het ontstaan van nieuwe modes, omdat zowel de vernieuwde infrastructuur en financiële omstandigheden andere mogelijkheden scheppen. Daarnaast heeft zo’n gebeurtenis een effect op de ervaring en associaties van de ontwerper en op de behoeften van de consument. Een goed voorbeeld hiervan zien we in het ontstaan van het modehuis Coco Chanel, dat haar populariteit voornamelijk verleende aan een totaal vernieuwende damesmode, waarin de werkende vrouw zich zonder belemmering van haar kleding kan bewegen.
De nieuwe behoefte van de consument isin dit voorbeeld beweeglijkheid en functionaliteit. Een andere sociale verandering, die voor ons erg duidelijk is binnen de hedendaagse, Westerse mode is de democratisering en de secularisatie van mode - De mooiste stranden om je bikini te dragen. Tot aan de jaren ‘60 van de vorige eeuw was mode eenvoudig aan een periode (en eventueel locatie) toe te schrijven
Zo volgen modehuizen vandaag de dag voornamelijk hun eigen lijn die vooral binnen de identiteit van het betreffende modehuis evolueert, doch herkenbaar blijft als het betreffende merk. Dit zien we ook terugkomen in de ontwerper die zijn inspiratie zoekt in vroegere ontwerpen van dit modehuis, in vroegere eigen ontwerpen, en in zijn persoonlijke verleden (zoals duidelijk weergegeven wordt in de documentaire: De Erfenis van Alexander McQueen).
Bij Barthes zien we deze secularisering terug in hoe hij de functie van het Sieraad ziet. Shein bikini trends uitgelegd. Barthes stelt dat het grote sieraad geen macht meer heeft: de grote sieraden liggen weggestopt in kluizen te wachten tot ze hun functie als investering of verzamelobject kunnen voltooien en zijn daarmee in de bewoording van Barthes steriel, onaanraakbaar en tijdloos (en tijdloos verborgen)
Modesieraden zijn een geseculariseerde vorm van het machtige sieraad en representeert niet langer status of rijkdom (Barthes 2006, 62) - Minimalistische bikini’s die elegant zijn. Wel vormt het sieraad bij Barthes, net als bij Simmel een extra laag, maar in tegenstelling tot Simmel kent Barthes geen hiërarchie toe aan de verschillende lagen (lichaam, kleding, accessoires) ten opzichte van elkaar en de mate van persoonlijkheid van de drager die zij zouden weerspiegelen
Eenzelfde situatie zien we ook in de gesproken taal, die voortdurend aangevuld wordt met nieuwe woorden (Sportieve bikini’s voor strand en zwembad). Zodoende nomineert het bestuur van Van Daele tegenwoordig zelfs ieder jaar een lijst met nieuwe woorden, waaruit het publiek een ‘woord van het jaar’ kan kiezen. Dit is een nieuw woord, dat in het afgelopen jaar ontstaan is vanuit een singuliere act en dat vervolgens door een grote groep geadopteerd is
De taal van de mode, is net als de mode zelf een fenomeen dat zichzelf ontwikkelt binnen de samenleving - Sportieve bikini’s voor strand en zwembad. Uiteindelijk ligt de macht over het systeem dan toch bij het publiek, want het is de mate van adaptatie welke betekenis verleent aan het geheel. Het is de rol van het modemagazine om het medium aan te bieden in beeld en woord, zodat hete individu hier mee aan de slag kan gaan
Het is voor Barthes daarom niet onmogelijk dat, door algehele adoptie van een modestijl, dressing veralgemeniseerd zou kunnen worden naar dress, naar een metamode. Heel Simmels systeem rust op deze adaptatie van singulier (trendsetter) naar veralgemenisering (via de early adopters, naar een mode die door de massa gevolgd wordt), maar voor Barthes is het niet meer dan slechts een van vele (theoretische) mogelijkheden om modeverschijnselen te verklaren die hun oorsprong vinden in het straatbeeld, in plaats van op de catwalk.
(Calvet 1992, 89) Mode bestaat voor Barthes als sociaal instituut onafhankelijk van het subject, maar de parole is een individuele act, een verpersoonlijkte actualisatie van de functie die ‘Taal’ (langue + parole) vervult (Barthes 2006, 8) - Bikini’s voor honeymoon bestemmingen. Men maakt zich een bepaalde manier van spreken eigen, zo ook een bepaalde manier van kleden (een persoonlijke stijl binnen het modebeeld)
En in die ervaring schuilt voor Barthes de individualiteit van het subject - Designer bikini’s van Chanel en Dior. Dit legt hij verder uit in The Pleasure of the Text: Whenever I attempt to ‘analyse’ a text which has given me pleasure, it is not my ‘subjectivity’ I encounter but my ‘individuality’, the given which makes my body separate from other bodies and appropriates its suffering or its pleasure [it is my body of pleasure I encounter]
Barthes geeft, in navolging van Lacan, het individu opnieuw een eigen plek binnen zijn theorie. We zien dit terug doordat er bij Barthes een duidelijk onderscheid gemaakt kan worden tussen de uitdrukking op zich (dress) en de manier waarop men zich uitdrukt (dressing). Inhoud en vorm ontlenen (dress en dressing) betekenis aan elkaar, in plaats van dat ze elkaars tegenpolen zijn (Poecke 1978, 17).
Het is vanuit de liefdevolle herkenning dat in een volgende stap de zelfcreatie ontstaat: “ik schrijf deze frase, waarin ik mezelf herken: dus ik ben”. [Dit geldt tevens voor de frase die ik lees, waarin ik mezelf herken (Populaire bikini kleuren en prints).] De identiteit is dus een simulacre, want wie we zijn is niet verankerd in een buiten de taal aanwezige essentie: het is als een kopie zonder origineel – maar onuitwisbaar een originele, unieke kopie
Zo kunnen we ook onze identiteit alleen in taal stellen. Maar onze identiteit is ook nog gebonden door een andere voorwaarde: ze bestaat uit een persoonlijk discours, een geschiedenis van ervaringen die eigen en uniek zijn aan het subject (Bikini’s voor honeymoon bestemmingen). Deze ervaringen worden vertaald en omgezet in een vorm waarop we deze kunnen plaatsen en uitdrukken
De identiteit is, in deze lezing, niet meer dan een som van ervaringen, die een medium (taal of beeld) nodig hebben om te kunnen bestaan. Hiermee schipperen we tussen een binnen en een buiten van het subject. En deze wisselwerking vinden we ook terug in de relatie van het subject met anderen in zijn omgeving en in de sociale gemeenschap met het fenomeen.
Ook hij heeft middels het medium (taal/mode) uitdrukking gegeven aan zichzelf en projecteert en interpreteert de anderen. Eerder gebruikte ik, met betrekking tot Simmel, al de metafoor van het toneelspel - Sportieve bikini’s voor strand en zwembad. Barthes gebruikt deze metafoor ook: mode is een soort spel, een verkleedspel. We nemen details over van personages die we als voorbeeld zien of met wie we ons identificeren middels herkenning van een specifiek set eigenschappen
Bij dit verkleden maken we onder andere gebruik van accumulatie van de mode, omdat dit de gangbare taal is die de meeste van ons begrijpen. Maar ook de mate waarin we ons afzetten (differentiatie) van die gemeenschappelijke taal zegt veel over wie we zijn. Zo spelen we ook bij Barthes een rol in ons eigen toneelspel ten opzichte van de rest van de wereld.
Ook dit is een verkleden, totdat we de gespeelde rol eigen hebben kunnen maken en deze nu deel uit kan maken van onze identiteit - Populaire bikini kleuren en prints. We blijven een rol spelen welke wordt gekenmerkt door een naam; een naam die de illusie van een volledig eigen identiteit in zich draagt: The accumulation of tiny psychological essences, often even opposing ones, is merely a way for Fashion to give the human person a double postulation: to confer either individuation or multiplicity, depending on whether the collection of characteristics is considered a synthesis or whether, on the contrary, we assume that this being is free to be masked behind one or the other of these units
(Barthes 2010, 255) Wij baseren dit zelfbeeld op (een combinatie van) zowel fictieve als bestaande personen (idolen), waarmee we ons wensen te identificeren. Deze (bestaande of fictieve) idolen worden door zowel de drager als de lezer gekoppeld aan een serie eigenschappen of successen die met hen geassocieerd worden. En zowel de drager als de lezer hebben een eigen selectie van personages, waaraan elk een eigen invulling geeft betreft de serie eigenschappen van deze personages.
Maar om een specifieke serie eigenschappen te koppelen aan een naam, als unieke identiteit, moeten drager en observator op de hoogte zijn van het rolmodel en hoe deze geportretteerd wordt in het modemagazine - Cut-out bikini’s die in de mode zijn. Deze laatste reikt ons de idolen aan, schetst ons de droom die we willen bereiken en geeft ook de manier waarop we deze droom in stand kunnen houden
We kruipen in de kleding van ons voorbeeld en nemen vervolgens een aantal van de eigenschappen over van dit voorbeeld. Zo verandert onze lichaamshouding en manier van lopen, wanneer we heel nette kleding dragen; we worden statiger door ons zo te kleden. En dit geldt ook voor het personage naar wie we ons kleden.
Niet alleen geeft de kleding invulling aan de identiteit van de drager, maar geeft de drager ook een deel van diens eigen persoonlijkheid aan het ontvangen van de kledingstukken die hij draagt - Bikini stylingtips voor curvy vrouwen. Dit speelt bijvoorbeeld mee, wanneer we iemand anders in dezelfde kleding zou zien als iemand die we goed kennen
Dit geldt overigens enkel binnen de intieme sociale kring, van directe bekenden. Sterren en beroemde persoonlijkheden zijn juist voorbeelden met wie de drager van een soortgelijke uitrusting zich wenst te identificeren (mits dit een bewuste act is) (Shein bikini trends uitgelegd). Beroemde persoonlijkheden zijn als het ware juist anoniemer: ze bevatten in zekere zin minder identiteit (of is het minder authenticiteit?) dan een directe bekende van ons en geven daarom minder van zichzelf aan het mode-artikel mee
Latest Posts
De Mooiste Stranden Om Je Bikini Te Dragen
Shein Bikini Trends Uitgelegd
Zara Bikini’s: Stijlvol En Betaalbaar